دوشنبه, 25 مهر 1401 00:00

آشنایی با انواع چوب بلوط و استفاده از آن در صنایع چوبی | نرده چوبی مدرن رسولی

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

چوب بلوط، یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین چوب های مورد استفاده در صنعت صنایع چوبی و نجاری ایران است. چون این چوب، یکی از جذابترین و محکم ترین چوب های موجود محسوب می شود. به نظر شما چرا در کف پوش ساختمان، مبلمان و لوازم چوبی انتخاب بیشتر متخصصان این حوزه چوب بلوط است؟

چوب بلوط بسیار محکم، مقاوم و بادوام است و هر سازه ای که با چوب بلوط ساخته می شود، مانند یک سازه ی فولادی محسوب می شود؛ علاوه بر آن طیف های رنگی مختلف و شگفت انگیز چوب بلوط باعث می شود این چوب، دوست داشتنی ترین چوب نجارها و تولید کننده ها باشد. با نرده چوبی مدرن رسولی همراه باشید تا با هم در مورد این چوب دوست داشتنی بیشتر بدانیم.

 

آشنایی با چوب بلوط

درخت بلوط، قرن هاست که سمبل ملی قدرت، استقامت و بقاست. درخت بلوط درخت ملی آلمان، رومانی، صربستان و فرانسه شناخته می شود و جالب است بدانید ترجمه ی لاتین بلوط به معنی "قدرت" است.

چوب بلوط به دلیل داشتن الگو و رگه های خاص خود، به سادگی قابل تشخیص است. چوب بلوط در چندین رنگ موجود است و به همین دلیل، رگه های متنوع و شگفت انگیز رنگی دارد. از همه مهمتر، درخت بلوط فقط یک نوع نیست و تحقیقات نشان می دهد بیشتر از 60 گونه درخت بلوط وجود دارد که فقط در ایالات متحده آمریکا رشد می کند!

آشنایی با چوب بلوط

گونه های مختلف و انواع چوب بلوط 

بلوط قرمز

بلوط سیاه

بلوط سیاه کالیفرنیا

بلوط پوست گیلاسی

بلوط اسکارلت

بلوط سرخ جنوبیپین بلوط

بلوط ویلو

بلوط سفید

شاه بلوط

بلوط انگلیسی

بلوط خاردار

بلوط سسیل

شاه بلوط باتلاق

بلوط سفید باتلاق

که از بین این انواع مختلف : چوب بلوط سیاه، بلوط پوست گیلاسی، بلوط سیاه کالیفرنیا، بلوط ویلو، بلوط اسپانیایی، بلوط خاردار، بلوط انگلیسی و شاه بلوط انواع پطرفدارتر آن هستند.

گونه هایی که ذکر شد، انواع مختلف و متنوع بلوط هستند که معمولا به دو دسته ی عمده تقسیم شده و هر یک دسته بندی و زیرمجموعه های خود را دارند.

کاربرد چوب بلوط

بلوط قرمز

بلوط قرمز که در لاتین آن را Quercus rubra می خوانند، رایج ترین گونه ی بلوط است. بلوط قرمز بیشتر در آمریکای شمالی می روسد و ظاهری بسیار زیبا با بافت درشت دارد. از این چوب مخصوصا در ساخت قفسه، کتابخانه، مبلمان و وسایل مشابه استفاده می کنند. چگالی بلوط قرمز 1260 است؛ رنگ صورتی مایل به قرمز دارد و درختان بلوط قرمز برگ های پهن و پرپشتی دارند. این درخات در هر دو محیط شهری و جنگلی قابل رشد و پایداری است، زیرا توانایی مقاومت در برابر آلاینده های شهری را بهتر از درختان دیگر دارد. انواع چوب بلوط که زیرمجموعه ی گونه ی بلوط قرمز قرار می گیرند : بلوط سیاه، بلوط سیاه کالیفرنیا، بلوط پوست گیلاسی، بلوط اسکارلت، بلوط سرخ جنوبی، پین بلوط و بلوط ویلو

بلوط سفید

در بحث آشنایی در باره ی چوب بلوط، می رسیم به دسته ی چوب بلوط سفید که همانند بلوط قرمز در آمریکای شمالی به مقدار بسیار بالا یافت می شود. ظاهر چوب بلوط سفید درشت و صاف است. بلوط سفید برای کف پوش و پارکت و ساخت و ساز لوازم چوبی در بین نجاران و معماران بسیار مورد پسند است. بلوط سفید در مقایسه با بلوط قرمر بافت های بلندتری دارد و امکان نفوذ آب در این چوب کمتر است. درخت بلوط سفید برگ های درشت تر با سطح گرد دارد و همین شرایط به ایجاد سایه ی بزرگ بلوط سفید کمک بسیاری می کند. چگالی بلوط سفید 1360 است و در نتیجه نسبت به چوب بلوط قرمز سخت تر و محکمتر خواهد بود. انواع چوب بلوط که در دسته ی بلوط سفید قرار می گیرند : شاه بلوط، بلوط انگلیسی، بلوط خاردار، بلوط سفید باتلاق، شاه بلوط باتلاق، بلوط سسیل

مزایای چوب بلوط

محبوب ترین گونه های درخت بلوط

گفتیم درخت بلوط انواع و طیف وسیعی دارد که این طیف نه فقط در رنگ، که بافت و استحکام چوب آن نیز تاثیر دارد. همچنین، درخت بلوط به دلیل تنوع زیاد فقط با رنگ آن قابل تشخیص نخواهد بود و ممکن است انواع بسیاری از آن به نظر کاملا مشابه بیایند. پس ساده ترین راه، یادگیری انواع درخت بلوط و ویژگی های اختصاصی هرکدام می باشد. برای دریافت مشاوره در حوزه نرده چوبی مدرن و پله چوبی دوبلکس می توانید با نرده چوبی رسولی تماس حاصل فرمایید.

بلوط سیاه

چوب بلوط سیاه که به نام بلوط شرقی هم شناخته می شود، دارای طیف رنگی قهوه ای روشن تا متوسط را داراست. این چوب گاهی اوقات می تواند کمی تغییر رنگی داشته باشد. بافت درشت، منافذ متوسط و بزرگی دارد. بوی عجیب بلوط سیاه بسیار مشهور است و از ان برای لوازم چوبی داخل ساختمان، کف پوش، روکش و مبلمان استفاده می شود.

بلوط پوست گیلاسی

این چوب، معمولا در شرق ایالات متحده رشد می کند و طیف رنگی قهوه ای مایل به قرمز دارد. اما با کمی دقت می توان رنگ و طیف های بسیار متنوعی از آن را پیدا کرد. بلوط پوست گیلاسی منافذ بزرگ و متوسط، بافت درشتی دارد و مقاومت آن در برابر پوسیدگی بسیار کم است. اما به عنوان یکی از قوی ترین و باکیفیت ترین بلوط ها در دسته ی بلوط قرمز شناخته می شود و بر اساس تحقیقات نرده چوبی مدرن رسولی، معمولا در کف پوش، کابینت و مبلمان استفاده می شود.

بلوط سیاه

بلوط سیاه که معمولا به بلوط کلوگ هم معروف است، در غرب ایالات متحده یافت می شود. رنگ آن قرمز مایل به قهوه ای با کمی تغییرات کم در طیف رنگی است. در مورد بافت، بلوط سیاه منافذ متوسط تا بزرگی دارد و بافت آن هم درشت است. از نظر مقاومت در برابر پوسیدگی، کمی بادوام است. اما برای نجاران بسیار باارزش و محبوب است و در ساخت کابینت و مبل بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.

معایب چوب بلوط

بلوط ویلو

درخت بلوط ویلو، از درختان آمریکای شمالی است که زیرمجموعه ی بلوط قرمز محسوب می شود. این درخت بومی کشورهای مرکز و شرقی آمریکا محسوب می شود و همانطور که از نامش پیداست، ویژگی بارز آن برگ های بید مانند است. بلوط ویلو از شاخ و برگ های نیزه شکلی تشکیل شده که در طول بهار به رنگ سبز روشن در می آی، در تابستان سبز تیره می شود و در پاییز به برگ هایی با طیف رنگی قرمز، زرد و نارنجی تبدیل می شود.

چوب بلوط ویلو منافذ ریزی دارد، در درجه اول برای تولید خمیر و کاغذ استفاده می شود. یک واقعیت جالب در مورد بلوط ایلو این است که خواص دارویی فراوانی دارد و یک مسکن و ضد درد مفید شناخته می شود. جوشانده ی تراشه های چوب بلوط ویلو برای اسهال و خونریزی هم بسیار مفید است.

بلوط اسپانیایی یا پین بلوط

پین بلوط، بلوط بومی ایالات شرقی آمریکاست. در نتیجه رشد نسبتا سریع، سرعت در انس گرفتن و تحمل آلودگی آن باعث می شود از رایج ترین و مقاوم ترین درختان شناخته شود. پین بلوط، نمای مشخصی دارد که در بین چوب های سخت بی نظیر است. برگ این درخت، پهن و پرپشت است. شاخه های ریز و باریک و متمایز در تنه ی پایین این درخت که پین نام دارد باعث شده به آن نام بلوط پین را بدهند. چوب بلوط صورتی پین، به عنوان بلوط قرمز شناخته شده و به فروش می رسد، اما در مقایسه با انواع دیگر بلوط قرمز، ضعیفتر و حد پایینتر شناخته می شود.

به نظر نرده چوبی مدرن رسولی، گره های کوچک زیادی که در اثر رشد شاخه های ریز در تنه به وجود می آید باعث ضعف این چوب در مقایسه با بقیه انواع آن شده است. بلوط پین سخت و سنگین است و در کاربردهای معمولی مانند هیزم و ساخت و سازهای عمومی بیشتر از آن استفاده می شود.

معایب چوب بلوط

بلوط خاردار

بلوط خاردار، از دسته ی بلوط های سفید است که در شرق و میانه غربی ایالات متحده و جنوب مرکزی کانادا رشد می شود. بلوط خاردار از بزرگ جثه ترین انواع بلوط است که قطر تنه ی آن تا 300 سانتی متر هم می رسد. بلوط خاردار یکی از انواع باکیفیت چوب بلوط شناخته می شود و بسیار بادوام است. بیشتر از این نوع چوب در کف پوش چوبی، کابینت، بشکه و همچنین جنس نرده چوبی استفاده می شود. یک واقعیت جالب در مورد بلوط خاردار این است که بومیان آمریکایی برای درمان اسهال، استخوان های شکسته، بیماری قلبی، اسهال و یک قابض برای بستن زخم های درحال خونریزی ازآن استفاده می کنند.

بلوط انگلیسی یا اروپایی

این چوب، در درجه اول در اروپا، آسیا و شمال آفریقا یافت می شود. رنگ آن قهوه ای روشن ست، بافت مستقیم، ضعیف، ناهموار و درشت است. معمولا بافت های آن به هم پیوسته یا نامنظم است و معمولا ظاهر آن به شرایط رشد کلی درخت بلوط بستگی دارد. بلوط انگلیسی بیشتر برای جنگل داری کاشته می شود چون ماندگار و مقاوم است. برای مبلمان و کارهای داخلی بسیار مورد پسند است و یک ویژگی برجسته این درخت حله های رشد گسترده ی آن است که رنگ های تیره و جذابی دارد.

نرده چوبی مدرن

شاه بلوط

چوب درخت شاه بلوط، گونه ای دیگر از بلوط های سفید بومی کشورهای شرقی ایالات متحده است که معمولا به دلیل وجود زیستگها های صخره ای مونتان، به بلوط سنگی نیز شناخته می شود. از خصوصیات شاه بلوط، پوسته ی قهوه ای تیره ی آن است که به نظر می رسد ضخیم تر از هر بلوط موجود در آمریکای شمالیست. چوب این بلوط سنگین و سخت است، در اتصالات ریلی و ساخت نرده بسیار مناسب و محبوب است.

ممنون که تا اینجای کار با ما همراه بودید. تلاش کردیم تا انواع گونه های چوب بلوط و کاربرد آن ها را بر اساس معایب و مزایای آن توضیح دهیم؛ امیدواریم برای شما هم بسیار مفید بوده باشد.

برای استفاده از انواع چوب بلوط در ساخت یک کمد جدید، یک میز قهوه یا یک میز ناهار خوری انتخاب بی‌شماری از انواع بلوط را دارید. با توجه به توضیحاتی که در این نوشته به آن‌ها اشاره کردیم، به نظر شما کدام‌یک از گونه‌های بلوط مناسب کار شما هستند؟

انواع چوب بلوط

خواندن 1382 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.