آموزش منبت کاری بر روی پایه چوبی

آموزش منبت کاری بر روی پایه چوبی

حتما تا به حال متوجه شده اید نرده چوبی شکل های برجسته و فرورفته ای دارد که از دور نمای زیبایی به آن می دهد. به این نقش و نگارهای برجسته منبت کاری یا خاتم کاری می گویند. منبت کاری بر روی نرده چوبی، ظاهر زیبا و دلنشینی به آن می دهد که موجب زیبایی نرده چوبی شما شده و پله چوبی شما را زیباتر نشان می دهد. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا نحوه ی ایجاد این نقش و نگاره های زیبا را با هم بررسی کنیم.

برای مشاهده ی نمونه کارهای پایه نرده چوبی در تبریز، به قسمت نمونه کارها در صفحه ی اصلی مراجعه یا با شماره تلفن های : 09034605158 و 09143055711 تماس حاصل فرمایید تا از نحوه ی سفارش نرده چوبی رسولی در تبریز یا پله های چوبی رسولی در تبریز اطلاع داشته باشید.

 

آموزش منبت کاری روی چوب

 

1.پایه منبت مناسب برای پایه نرده را انتخاب کنید.

برای اینکه بتوانید یک قالب چوبی را تزئین کنید یا پایه نرده چوبی درست کنید، باید جنس مورد نظر را انتخاب کنید. چرا که بعضی از جنس های چوبی توان حالت گرفتن یا استحکام کنده کاری را ندارند. دومین مورد طرح مناسب انتخاب کردن است. چرا که هر طرحی با هر نوع قالب نرده چوبی مطابقت ندارد و باید قبل از آغاز به کار توجه داشته باشید طرحی که انتخاب میکنید برای سطح کار شما مناسب باشد. طرح بزرگ برای قاب نرده کوچک یا طرح کوچک برای قاب نرده بزرگ به هیچ عنوان مناسب نخواهد بود. برای انتخاب طرح مناسب می توانید با تماس با نرده چوبی رسولی در تبریز و دریافت مشاوره ، طرح مناسب را برای نرده چوبی خود انتخاب کنید. در نهایت اگر می خواهید نرده ی شما زیباتر به نظر برسد بدنه و پایه ی نرده را از دو رنگ متفاوت انتخاب کنید تا کنتراست رنگها زیبایی آن را دوچندان کند. همچنین برای زیبایی بیشتر می توانید منبت خود را دو رنگ کنید.

منبت کاری، نرده چوبی در تبریز

 

2.منبت خود را ساده برش دهید.

اگر قصد دارید طرح منبت شما دو رنگ شود، ابتدا طرح مورد نظر را روی چوب نازکی بکشید و از قسمتهای ساده تر طرح خود شروع به برش دادن بکنید. چوب نازک شما بهتر است تضاد رنگی بالایی با قالب چوب زمینه ی خود داشته باشد تا طرح آن به چشم آید. دقت کنید طرحی که کشیده اید کاملا دقیق و بی عیب و نقص باشد تا در پایان کار نرده چوبی زیبایی داشته باشید. با کاردک دور طرح خود را برش دهید و اگر جاهایی از طرح کاستی داشت، با سمباده آنها را صاف کنید.

آموزش منبت کاری روی چوب

 

3.کنده کاری اصلی

حال این ورقه نازک چوبی را روی قالب چوبی اصلی خود قرار دهید و نقش آن را دور تا دور روی قالب چوبی بکشید. دقت کنید طرح چوبی شما به هیچ عنوان روی چوب تکان نخورد و اگر نرده چوبی زیبایی می خواهید باید منبت با سلیقه ای از آب در بیاورید.

نرده چوبی رسولی در تبریز، آماده ارائه انواع خدمات مشاوره در مورد نرده چوبی در تبریز، پایه نرده چوبی در تبریز، پله ی چوبی می باشد.

 

 

 

4.طرح را برش دهید.

حال که طرح روی چوب آماده است، با یک چاقوی تیز یا کاردک طرح خود را دور تا دور برش دهید؛ با چاقوی نوک تیز دور تصویر را شیارهای کم عمق و ظریف و دقیق ایجاد کنید تا طرح آسیب نبیند. وقتی شیارها تمام شد و از ظرافت کار مطمئن شدید، با کاردک عمق آن را بیشتر کنید تا سطح مورد نظر ایجاد نرده چوبی در تبریز ایجاد شود.

آموزش ابتدایی منبت کاری

 

5.طرح خود را ببرید.

لبه های منبت شما آماده شده و دقیق و ثابت و محکم سر جای خود روی نرده چوبی قرار گرفته؛ حالا وقت کنده کاری و کندن خود طرح رسیده است. دقت داشته باشید برای داشتن یک نرده چوبی ظریف و زیبا، باید منبت خود را با دقت و آرامش کامل و بدون هیچ عجله یا فشار نا به جایی انجام دهید. وگرنه ممکن است با یک سهل انگاری کوچک، کل کار شما خراب شود. تمام طرح مورد نظر ر ا تراش دهید و تمیز کنید.

 

 

منبت کاری در منزل

 

خواندن این قسمت نیز توصیه می شود : نمونه کار نرده چوبی رسولی در تبریز

6.سمباده کاری

خب، حالا که طرح منبت خود را کامل برش کاری کردید، با کاردک، چوب های باقی مانده و اضافی که کار را بی سلیقه نشان می دهد بتراشید و در نهایت سمباده بکشید. برای این کار، یک کاغذ سمباده تهیه کنید و سطح منبت خود و لبه های آن را به سادگی و آرامش و ملایمت صاف کنید. این سایش باید به قدری با آرامش و دقت انجام بگیرد که موجب ناهمواری بیش از حد نشود.

نرده چوبی رسولی در تبریز، آمادگی قبول انواع سفارشات نرده چوبی در تبریز، پله چوبی در تبریز، و نرده و پله های ساختمانی و ویلایی در سراسر کشور را دارا می باشد. برای سفارش و مشاوره با شماره تلفن های : 09034605158 و 09143055711 تماس حاصل فرمایید.

سمباده کشیدن منبت کاری

 

7.جا انداختن طرح روی منبت

الان وقت چیدن پازل ماست. طرح نازک خود را روی منبت خود قرار دهید تا ببینید نیاز به عمق بیشتری دارد یا تا همین جا کافیست. اگر نیاز به عمیق بیشتری بود، با کاردک عمق مورد نظر را با ملایمت ایجاد کنید تا عمیقتر نشود و چوب نازک شما داخل طرح فرو نرود؛ دوباره با سمباده طرح را صاف کنید و طرح را جا بیندازید تا تناسب اندازه و عمق منبت خود مطمئن شوید.

 

چسب کاری منبت


8.نوبت چسب چوب رسیده

معمولا برای چسباندن منبت یا دیگر اشیای چوبی، از چسب چوب استفاده میشود. برند های مختلفی از چسب چوب در بازار با توجه به نیاز شما موجود است. پس یکی از آنها را تهیه و با کمی خاک اره مخلوط کنید تا ترکیب قوی تری به دست آورید.

 

آموزش ساده منبت کاری

 

9.چسب کاری

چسب را با استفاده از کاردک به سطح قالب چوبی خود بزنید، چرب را نه زیاد بزنید که از طرح بیرون بزند، نه زیاد کم که طرح شما بعد از چند روز از منبت خود کنده شود. با کردک سطح چسب را خوب و حسابی صاف کنید؛ با پشت چکش و حرکاتی بسیار آرام و ظریف، طرح نازک خود را روی منبت جا بیندازید و با ضربات آرام آن را در قالب خود فرو برید.

نرده چوبی رسولی در تبریز، آماده عقد قرارداد و قبول سفارش نرده چوبی در تبریز و تمامی نقاط کشور با تضمین بهترین کیفیت در خدمت شما عزیزان می باشد. با شماره تلفن های : 09034605158 و 09143055711 جناب آقای رسولی در تماس باشید.

منبت کاری راحت

 

10.مرحله نهایی، تنظیمات آخر!

بیرون زدن چسب از درز طرح شما اجتناب ناپذیر است؛ چسب های اضافی بیرون زده را با ظرافت تمیز کنید؛ اما کاری به چسب های باقی مانده در شیارها نداشته باشید. در نهایت اگر احساس می کنید عمق منبت کم شده یا طرح چوبی شما از منبت بیرون تر قرار گرفته، با سمباده بعد از خشک شدن و جا افتادن طرح، کمی آن را صاف کنید. برای جلوگیری از ریشه ریشه شدن و ناهمواری طرح، از سمباده های کاغذی دانه ریزتر استفاده کنید.

پس از اینکه با چکش به طرح زدید مطمئنا چسب هایی از درز ها و کنارها بیرون می زند، چسب اضافی را پاک کنید، اما چسب هایی که درشیار ها وجود دارد را پاک نکنید. اگر فکر میکنید طرح شما کمی بالا آمده است و نامیزان است می توانید با سمباده کاغذی آن را صاف کنید . برای خوب و صیقلی بودن منبت کاریتان باید از کاغذ سمباده های ریزتری استفاده کنید.

 

گردآوردی : نرده چوبی رسولی در تبریز