چاپ کردن این صفحه
یکشنبه, 01 آبان 1401 02:51

چوب مناسب برای فضای باز | نرده چوبی مدرن رسولی

نوشته شده توسط نرده چوبی مدرن رسولی
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

یکی از سوالاتی که همیشه سفارش دهنده های لوازم و دکوراسیون چوبی را به خود درگیر کرده است این است که چه چوبی برای استفاده در فضای باز مناسب است؟ یا خصوصیات چوب های مختلف در واکنش به رطوبت و نور خورشید چیست؟ با نرده چوبی مدرن رسولی همراه باشید تا در مورد این سوالات با هم صحبت کنیم.


از اوایل دهه 1970 پاسیوهای بتونی، کم کم جای خود را به پاسیوهای چوبی دادند. پاسیوهای چوبی از چوب هایی از جمله سرخدار، سرو و کاج ساخته می شدند. البته در آن زمان استفاده از چوب در فضای باز هنوز رونق چندانی نداشت و به خصوص این مسئله در مورد پاسیوها بیشتر بود. اما اکنون، در هر کشور بیش از 15 میلیون پاسیو و صحن چوبی ساخته و نصب می شود که تعداد آن روز به روز هم در حال افزایش است.
اکنون برای کاهش قطع درختان و تنوع طرح و رنگ، از گزینه ی چوبی جدیدی به نام چوب پلاست استفاده می شود که یک چوب مهندسی شده و در واقع فقط طرح چوب است. چوب پلاست مواد خوبی دارد اما به هیچ عنوان جایگزینی برای چوب طبیعی و اصیل به شمار نمی رود.
اگرچه چوب، از پوسیدگی، نور یا گزند حشرات ایمن نیست، اما نسبت به سایر مواد بهتر عمل می کند؛ در مقابل طبیعی بودن چوب مزیتی است که نسبت به چوب پلاست نمی توان آن را نادیده گرفت. همچنین جالب است بدانید برخی چوب ها و درختان درون ترکیبات خود مواد نگه دارنده و مدافع دارند که از گزند حشرات و قارچ ها ایمن باشند. پس این چنین درختانی یک گزینه ی مناسب به عنوان چوب مناسب برای فضای باز نامیده می شود.
در نهایت، این شما هستید که با توجه به فضای خود، نوع نیاز خود و همچنین بودجه ای که دارید اقدام به خرید و انتخاب نوع چوب مورد نیاز خود خواهید کرد. با نرده چوبی مدرن رسولی همراه باشید تا با هم انواع چوب مناسب برای فضای باز را با هم بررسی کنیم و در نهایت مزایا و معایب هرکدام را توضیح دهیم.

چوب مناسب برای فضای باز


چوب درخت اقاقیا


چوب درخت اقاقیا، یکی از محکمترین، ضخیم ترین و مقاوم ترین چوب ها و دارای روغن بسیاری است. اقاقیا می تواند به خوبی در مقابل تغییرات آب و هوایی، حشرات، رطوبت و نور و پوسیدگی مقاومت کند. چوب اقاقیا به دلیل این مقاومت خود به یکی از اصلی ترین انتخاب ها برای ساخت قایق چوبی تبدیل شده است. اگر به چوب درخت اقاقیا دسترسی پیدا کردید، بی درنگ انتخاب کنید.

 

چوب مناسب برای فضای باز


چوب درخت های سرو و کاج


چوب سرو و کاج معمولا خوش کار، نرم و سبک است. نرمی چوب این دو درخت باعث می شود در برابر پیچیدگی و تابیدگی مقاوم نباشند، همچنین نور خورشید هم به سادگی باعث پوسته پوسته شدن آنها می شود. اما مهمترین مزیت چوب درخت سرو و کاج مقاومت عالی در برابر پوسیدگی، رطوبت، حشرات چوب خوار و موریانه است. از چوب درختان سرو و کاج برای نرده بیشتر استفاده می شود. این چوب ها می توانند سالها در برابر آب و رطوبت مقاومت خوبی داشته باشند.
اما همانطور که از نرمی این چوب گفتیم، یکی از مهمترین عیب های آن، مقاومت کم و شکنندگی بالا است. هر چند شما می توانید با رنگ مخصوص فضای باز، باعث افزایش مقاومت این چوب بشوید، اما اگر به خوبی پوشش داده نشوند به مرور رنگ آنها خاکستری خواهد شد.


چوب درخت ون، یا زبان گنجشک، یک چوب مناسب برای فضای باز


چوب ون به دلیل داشتن روغن های طبیعی کافی، در برابر حشرات و پوسیدگی مقاوم است. در صورتی که چوب درخت ون رنگ نشود و ظاهر خام خود را حفظ کند، به مرور خاکستری می شود. پس برای استفاده از چوب ون باید از روغن های گیاهی مخصوص چوب برای افزایش مقاومت استفاده کنید.
چوب درخت ون معمولا از قهوه ای و زرد روشن تا قرمز مایل به قهوه وجود داشته و متفاوت است. چوب درخت ون سبک است، نقش و نگار زیبایی دارد؛ به دلیل روشن بودن رنگ آن، امکان استفاده از طیف رنگ های مختلف برای پوشش این سازه ها را دارید.
نرده چوبی مدرن رسولی، با بیش از 20 سال سابقه در حوزه نرده چوبی و پله چوبی در خدمت شما عزیزان می باشد.

 

چوب مناسب برای بالکن


چوب درخت ایپه IPE


ایپه رشد بالایی دارد، بیشتر در آمریکای مرکزی و جنوبی پیدا می شود. ایپه از نظر بافت، سخت و متراکم است. در ایران هم برخی شرکت های فعال در حوزه کف پوش و پارکت و نمای چوبی از چوب ایپه استفاده می کنند. این چوب بافت بسیار متراکمی دارد و حتی در آب هم شناور نمی ماند.
چوب ایپه کمی سخت می چسبد؛ به همین دلیل برای ساخت و ساز با چوب ایپه، معمولا از اتصالات چوبی دیگر، یا اتصالات فیزیکی و پیچی استفاده می شود. این چوب در برابر رطوبت، حشرات چوب خوار، پوسیدگی، موریانه، اشعه UV مقاوم است و به دلیل تراکم بالایی که ذکر شد، در برابر عوامل فیزیکی هم مقاومت قابل قبولی دارد.
چوب ایپه را می توان یکی از مناسب ترین چوب ها برای نما و کفش پوش ساختمان در نظر گرفت. زیرا چوب مناسب برای این دو گزینه باید قابلیت مقاومت در برابر خط و خش را داشته باشد.


چوب درخت ماموت یا چوب قرمز


ردوود در ایران یافت می شود، اما جزو چوب های با قیمت بالا محسوب می شود. صمغ و شیره فراوانی دارد و در برابر حشرات مقاوم است. چوب درخت ماموت رشد بلند مدت و آهسته ای دارد، به همین دلیل اقتصادی نیست و استفاده از آن هم مقرون به صرفه نیست. اما همین رشد آرام این چوب، باعث تراکم بالا و استحکام بیشتر چوب می شود. چوب درخت ماموت به دلیل همین ویژگی های منحصر به فردش گران قیمت محسوب می شود. نرده چوبی مدرن رسولی، آماده ی مشاوره تلفنی رایگان در حوزه انواع سازه های چوبی به شما عزیزان در سراسر ایران می باشد.


چوب درخت ساج


چوب درخت ساج یا تیک پادشاه، یک چوب با دوام و یک چوب مناسب برای فضای باز است. جزو چوب های با تراکم بالا و ریزدانه محسوب می شود. در برابر پوسیدگی، پیچ خوردگی و ترک بسیار مقاوم است. رگه های زیبا و ظاهر دوست داشتنی دارد و معمولا برای قایق های لوکس از آن استفاده می شود. چوب درخت ساج به مرور زمان تیره می شود و برای ساخت پروژه های کوچک فضای باز، مناسب تر است.
چوب درخت ساج به دلیل روغن های طبیعی کافی که دارد، دفع کننده ی خوب آب و مواد معدنی است. به همین دلیل، باعث جلوگیری از نفوذ بعضی حشرات می شود. پایداری خوبی دارد و در اثر از دست دادن رطوبت، نسبت به چوب های دیگر تغییر اندازه نداده و کوچکتر نمی شود. این کوچک شدن چوب، یعنی ایجاد ترک در سطح چوب، این ترک ها توان بالایی در جذب و حفظ رطوبت دارند. همچنین مکان مناسبی برای تخم گذاری حشرات هم محسوب می شود.
چوب درخت ساج طلایی است، اما اگر دوست دارید رنگ خود را به خوبی حفظ کند، باید با روغن گیاهی چوب آن را پوشش دهید و هر سال یکبار آن را تازه و به روز بکنید. در غیر اینصورت به زودی رنگ آن به خاکستری تبدیل می شود.


چوب بلوط سفید


بلوط سفید هم در دسته ی چوب های سخت و قوی قرار دارد. برای ساخت لوازم چوبی، مبلمان و نمای چوبی داخل یا خارج ساختمان استفاده می شود. بلوط سفید، معمولا در ساخت کابینت، مبلمان و کف پوش و پارکت های چوبی، قایق چوبی، بشکه استفاده می شود. بلوط روغن طبیعی ندارد و باید از رنگ چوب مناسب برای استفاده در فضای باز استفاده کرد.
استفاده از بلوط سفید مقرون به صرفه است، به دلیل مقاومت بالایی آن می توانید تا سالها نگران آسیب و کاهش عمر آن نباشید.
همچنین، برخلاف بلوط سفید، چوب بلوط قرمز به دلیل تراکم کم و منافذ بالا، در برابر رطوبت بسیار آسیب پذیر است و برای استفاده در فضای باز مناسب نیست.

نرده چوبی مدرن رسولی


چوب مناسب برای فضای باز ؟


در ایران، معمولا چوب درخت کاج، نراد، یولکا و ساسنا برای فضای باز استفاده می شود. همچنین چوب ترمو هم در بازار ایران مورد استفاده است. چوب روسی نراد هم به دلیل قیمت پایین، وزن کم و مقاومت در برابر حشرات و موریانه ها و همچنین خوش کار بودنش طرفدار زیادی دارد و در ایران مورد توجه است.
البته می شود گفت بیشترین دلیل این توجه، قیمت مناسب آن است، اما در مورد عوامل و مزایای دیگر، چوب های دیگر شانس بیشتری دارند. اگر بودجه قابل قبولی دارید، بهترین گزینه ی پیش روی شما چوب ایپه خواهد بود که در ایران هم یافت می شود. فقط به دلیل قیمت بالای آن کمتر مورد استفاده است.
ممنون که تا اینجای کار با نرده چوبی مدرن رسولی همراه بودید. برای افزایش اطلاعات خود به مقالات دیگر هم سری بزنید.

خواندن 1080 دفعه آخرین ویرایش در چهارشنبه, 04 آبان 1401 07:53

موارد مرتبط